Boete doen - Reisverslag uit Pinyahan, Filipijnen van Simon Nagelmaeker - WaarBenJij.nu Boete doen - Reisverslag uit Pinyahan, Filipijnen van Simon Nagelmaeker - WaarBenJij.nu

Boete doen

Blijf op de hoogte en volg Simon

01 Januari 1970 | Filipijnen, Pinyahan

In Kasiguran bezochten we de blauwgeschilderde Mariakapel boven op een heuvel: Maria hermita. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht op de stad. Je kunt ook precies zien waar een taifoen vorig jaar alle daken van de huizen en gebouwen rukte. Father Oled heeft hier eens geprobeerd om het pelgrimsbeeld van Maria te verplaatsen naar de kerk in de stad. Maar de bedevaartgangers wilden alleen pelgrimeren naar de heuveltop. Hij moest het dus weer terugplaatsen. In de Goede week komen hier de boetedoeners, de penitentes. Ze slaan zichzelf met gesels op de rug - de zgn. Pententes. Ze worden ook wel de flagellanten genoemd. Het gebeurt als voorbereiding op Pasen. Hoewel de kerk het gebruik afwijst, respecteert ze toch het pijnoffer als blijk van boetedoening van zonden. Vreemd is echter dat alleen mannen zich geselen. Vrouwen zondigen niet? Dat geloof ik dus weer niet.

We gingen daarna naar de zonovergoten witte stranden nabij Kasiguran. Ook hier wil Adecco grond bemachtigen. Alle mooie stranden wirden zo ingepikt. Er was even tijd om te jutten langs de vloedlijn. De wind door de haren. Heerlijk.

Maar dat zichzelf geselen komt op mij zo middeleeuws over. Discipline is goed, maar het mag ook wel gewoon, niet zo extreem. De wereld hoeft het ook niet te zien dat jij je zonden uitboet. Dat je daarin een prestatie ziet... Vreemd blijft het, toch is het een oud kloostergebruik.

• 23 Januari 2014 - 00:30

Alfons:

Simon, stel je gerust, er zijn ook dappere vrouwen die aan zelfgeseling doen. Dit gaat zelfs zo ver dat op goede vrijdag enkle personen zich aan het kruis laten ophangenin navolging van Christus als vorm van boetedoening en belofte nakomen.

Simon

Ik ben pastoraal werker met het aandachtsveld (profiel) diaconie. Ik ben werkzaam in de St Paulusparochie. Deze parochie beslaat 7 locaties: Groenlo, Eibergen, Rekken, Neede, Rietmolen, Beltrum en Lievelde. Ik ben geboren in 1950, gehuwd met Marga Koorman.

Actief sinds 18 Dec. 2013
Totaal aantal bezoekers 19761